Zardzewiała Szprycha

Przeciwieństwem Złotej Szprychy jest Zardzewiała Szprycha, która od 2013 roku przyznawana jest osobom i instytucjom, których działania, postawy bądź zaniechania w sposób istotny szkodzą rozwojowi komunikacji rowerowej w naszej metropolii. Zardzewiała szprycha nie ma jednak stanowić wyrazu napiętnowania, ale przyczynić się do mobilizacji nominowanego i zmiany działań krytycznie ocenianych przez trójmiejskich rowerzystów.
O tym, kto zostanie anty-laureatem tegorocznej, Zardzewiałej Szprychy, dowiesz się podczas finału XXII WPR na Sopockich Błoniach. Dotychczasowi anty-laureaci:

2013 – Jacek Karnowski, Prezydent Miasta Sopotu za – fatalną realizację inwestycji – pseudo-dróg rowerowych (m. in. ul. Rzemieślnicza, ul. Łokietka), brak remontów i należytego utrzymania istniejącej  infrastruktury, brak jakichkolwiek działań w celu dopuszczenia dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych, brak działań w celu eliminacji administracyjnych barier dla ruchu rowerowego, realizację infrastruktury rowerowej i oznakowania niezgodnego z podstawowymi zasadami ruchu drogowego obowiązującymi w Polsce, wprowadzenie ograniczenia prędkości do 10 km/h na nadmorskiej drodze rowerowej

2014 – BPTO Infra Sp z o. o. oraz Miasta Gdańska za przygotowanie i realizację projektu ulicy Nowej Wałowej, dyskryminującego pieszych i rowerzystów na estakadzie ulicznej w ścisłym centrum miasta.

2014 – Rada Osiedla Oliwa w Gdańsku, za działania szkodzące rozwojowi ruchu rowerowego w Gdańsku, w tym w szczególności: blokowanie pro-rowerowych inwestycji istotnych dla systemu rowerowego Gdańska: pasów rowerowych w ul. Wita Stwosza i Wojska Polskiego, rowerowego połączenia dzielnicy Osowa z miastem, promocję odkrywania nawierzchni brukowych w Starej Oliwie – skutecznie eliminujących mobilność aktywną.

2016 – Gdańskie Inwestycje Komunalne sp. z o.o. za realizację ronda Marynarki Polskiej wraz z tunelami dla rowerzystów i pieszych nie spełniającymi standardów bezpiecznej i przyjaznej infrastruktury miejskiej.